UCHWAŁA NR126/304/18
ZARZĄDU POWIATU GOLUBSKO-DOBRZYŃSKIEGO
z dnia 24 maja 2018 r.
w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej
w Golubiu-Dobrzyniu,
Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868) Zarząd Powiatu uchwala, co następuje:
- 1 Przyjmuje się Regulamin Organizacyjny Domu Pomocy Społecznej w Golubiu-Dobrzyniu, w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
- 2 Traci moc uchwała nr 20/49/15 Zarządu Powiatu Golubsko-Dobrzyńskiego z dnia
22 maja 2015 roku w sprawie przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Golubiu-Dobrzyniu. - 3 Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Domu Pomocy Społecznej w Golubiu-Dobrzyniu.
- 4 Uchwała wchodzi w życie z dniem 25 maja 2018 r.
- Andrzej Okruciński Przewodniczący Zarządu
- Franciszek Gutowski Wiceprzewodniczący
- Jacek Foksiński Członek
- Marian Wrzesiński Członek
- Danuta Brzoskowska Członek
UZASADNIENIE
Przepis art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym stanowi, iż organizację i zasady funkcjonowania jednostek organizacyjnych powiatu określają regulaminy organizacyjne uchwalone przez Zarząd Powiatu.
W związku nowelizacją Ustawy o ochronie danych osobowych, wynikającą z obowiązku dostosowania polskiego prawa do przepisów wynikających z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zaistniała konieczność wprowadzenia zmian do regulaminu organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Golubiu-Dobrzyniu.
Wobec powyższego został opracowany Regulamin Organizacyjny uwzględniający aktualny stan prawny, a jego treść określono w załączniku do niniejszej uchwały.
W tym stanie rzeczy podjęcie przedmiotowej uchwały jest w pełni uzasadnione.
Załącznik do Uchwały Nr 126/304/2018
Zarządu Powiatu Golubsko-Dobrzyńskiego
z dnia 24maja 2018r.
Regulamin Organizacyjny Domu Pomocy Społecznej
w Golubiu-Dobrzyniu
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
- 1
Regulamin Organizacyjny Domu Pomocy Społecznej w Golubiu-Dobrzyniu, zwany dalej "Regulaminem", określa strukturę wewnętrzną Domu Pomocy Społecznej w Golubiu-Dobrzyniu, zasady jego funkcjonowania, zakres zadań poszczególnych komórek organizacyjnych oraz zasady kierowania i zarządzania Domem Pomocy Społecznej w Golubiu Dobrzyniu.
- 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- "DPS" - należy przez to rozumieć Dom Pomocy Społecznej w Golubiu-Dobrzyniu;
- "Dyrektorze" - należy przez to rozumieć Dyrektora Domu Pomocy Społecznej w Golubiu-Dobrzyniu;
- Staroście – należy przez to rozumieć Starostę Golubsko-Dobrzyńskiego;
- Zarządzie Powiatu – należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu Golubsko-Dobrzyńskiego
- Regulaminie – należy przez to rozumieć niniejszy regulamin.
- Komórce organizacyjnej – należy przez to rozumieć Działy i Sekcje;
- 3
DPS działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1769 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2017 r., poz. 2439),
- Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. 2017, poz. 1868 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 902 z późn. zm. ),
- Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2077 ze zm.)
- Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie o domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 734),
- Statutu oraz innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa, niniejszego Regulaminu i będących z nimi w zgodzie aktów wydawanych przez organy Powiatu Golubsko-Dobrzyńskiego oraz Dyrektora Domu Pomocy Społecznej.
- 4
DPS jest domem stałego pobytu dla niepełnosprawnych intelektualnie mężczyzn.
- 5
1.Siedzibą DPS jest miasto Golub-Dobrzyń, a obszar jego działania stanowi Powiat Golubsko-Dobrzyński.
- DPS jest jednostką organizacyjną Powiatu Golubsko-Dobrzyńskiego, nieposiadającą osobowości prawnej, działającą w formie jednostki budżetowej.
- Nadzór nad DPS i jego działalnością sprawuje Starosta Golubsko-Dobrzyński.
- Schemat struktury organizacyjnej DPS określa załącznik nr 1 do Regulaminu.
- Zakresy działania poszczególnych komórek organizacyjnych w Domu Pomocy Społecznej w Golubiu-Dobrzyniu określa załącznik nr 2 do Regulaminu.
- 6
DPS używa podłużnej pieczęci nagłówkowej o treści:
Dom Pomocy Społecznej
- PTTK 6
87-400 Golub-Dobrzyń
tel. 683 21 05
Rozdział 2
Szczegółowy zakres zadań DPS
- 7
Celem działalności DPS jest zapewnienie mieszkańcom warunków bezpiecznego i godnego życia, intymności, niezależności oraz umożliwienie rozwoju osobowości i w miarę możliwości ich samodzielności. DPS świadczy podstawowe usługi zgodnie z obowiązującym standardem określonym przepisami prawa:
1) w zakresie usług bytowych zapewniając:
- a) miejsce zamieszkania o odpowiedniej powierzchni, wyposażone w niezbędne meble i sprzęty, sprzątane w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz dziennie,
- b) wyżywienie w ramach obowiązujących norm żywieniowych z dostępnością podstawowych produktów żywnościowych przez całą dobę i możliwością wyboru zestawu posiłków lub otrzymania posiłku dodatkowego i dietetycznego oraz spożywania posiłków w pokoju mieszkalnym,
- c) odzież i obuwie odpowiedniego rozmiaru, dostosowane do pory roku, utrzymane
w czystość i wymieniane w razie potrzeby,
- d) osobiste środki czystości, przybory toaletowe i inne przedmioty do higieny osobistej otrzymywane bądź wymieniane w miarę potrzeby;
2) opiekuńcze polegające na:
- a) udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
- b) pielęgnacji,
- c) niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych mieszkańców;
3) wspomagające polegające na:
- a) organizacji terapii zajęciowej w warsztatach terapii zajęciowej lub w pracowniach terapii,
- b) podnoszeniu sprawności i aktywności mieszkańców,
- c) umożliwieniu zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych:
- umożliwieniu korzystania przez mieszkańców z biblioteki oraz prasy codziennej,
- organizacji przez DPS świąt, uroczystości okazjonalnych oraz umożliwieniu udziału w imprezach kulturalnych i turystycznych,
- umożliwieniu kontaktu z kapłanem i udziału w praktykach religijnych zgodnie z wyznaniem mieszkańca,
- d) zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
- e) stymulowaniu nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontakt z rodziną i społecznością lokalną,
- f) pomocy w umożliwieniu podjęcia pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny, w przypadku osób spełniających warunki do takiego usamodzielnienia,
- g) działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca, w miarę jego możliwości,
- h) zapewnieniu przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności do informacji o tych prawach,
- i) DPS zapewnia mieszkańcom bezpieczne przechowywanie środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych na zasadach określonych zarządzeniem Dyrektora,
- j) sprawnym załatwianiu skarg i wniosków mieszkańców,
- k) zapewnieniu regularnego kontaktu z Dyrektorem w określonych dniach tygodnia i godzinach, podanych do wiadomości w dostępnym miejscu,
- l) sprawianiu pogrzebu zgodnie z wyznaniem zmarłego mieszkańca.
- 8
DPS świadczy swoim mieszkańcom usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych mieszkańców.
- 9
DPS umożliwia i organizuje mieszkańcom pomoc w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów. DPS pokrywa obowiązujące opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.
- 10
W DPS mogą być udzielane mieszkańcom inne, niż wymienione w § 9 świadczenia zdrowotne, jeżeli pozwalają na to warunki finansowe i organizacyjne DPS oraz wymagają tego potrzeby zdrowotne mieszkańców.
Rozdział 3
Prawa i obowiązki mieszkańców DPS
- 11
Mieszkaniec DPS ma prawo do:
1) korzystania z wszelkich usług świadczonych przez DPS i uzyskiwania pełnej informacji
o tych usługach;
2) uzyskiwania stosownej pomocy w zaspokajaniu swoich potrzeb;
3) współdecydowania w sprawach dotyczących jego osoby;
4) godnego traktowania;
5) uzyskiwania pomocy w zapewnieniu sobie ochrony prawnej w przypadku stanu zdrowia
uniemożliwiającego należytą dbałość o własne interesy;
6) zgłaszania skarg i wniosków do kierownictwa DPS i organów Samorządu mieszkańców;
7) uczestnictwa w wyborach do Samorządu mieszkańców i w pracach tego Samorządu;
8) przyjmowania odwiedzin krewnych i znajomych oraz doświadczania z ich strony opieki i pielęgnacji;
9) uzyskiwania wyjaśnień w sprawach dotyczących przepisów regulujących zasady
współżycia mieszkańców,
10) przebywania poza DPS i nieobecności w DPS, po uprzednim zawiadomieniu
kierownictwa DPS, w szczególnych przypadkach po uzyskaniu zgody opiekuna lub sądu
rodzinnego.
- 12
- Mieszkaniec DPS ma obowiązek:
1) dbałości w miarę swoich możliwości o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek w swoich rzeczach osobistych i w swoim pomieszczeniu;
2) przestrzegania norm i zasad współżycia w DPS zgodnie z postanowieniami regulaminów
wewnętrznych DPS;
3) dbałości o mienie DPS;
4) współdziałania z pracownikami DPS w zaspokajaniu swoich potrzeb;
5) przyczyniania się do dobrej atmosfery w DPS oraz należytego jego funkcjonowania;
6) ponoszenia opłat za pobyt w DPS zgodnie z treścią decyzji o odpłatności za pobyt w DPS;
7) ponoszenia opłat za leki, materiały pomocnicze na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
8) zgłaszania chęci wyjścia poza teren DPS pielęgniarce dyżurnej i uzgodnienie dłuższej nieobecności w DPS z Dyrektorem.
- Obowiązki mieszkańców DPS nie mogą być nadmierne w stosunku do ich możliwości.
Rozdział 4
Samorząd mieszkańców
- 13
Samorząd Mieszkańców reprezentuje mieszkańców DPS na terenie Domu oraz poza nim.
- 14
- Samorząd mieszkańców jest reprezentowany przez Zarząd mieszkańców.
- Szczegółowe zasady działania Samorządu Mieszkańców określa Regulamin Samorządu Mieszkańców.
Rozdział 5
Zasady wykonywania funkcji kierowniczych w DPS
- 15
- Domem Pomocy Społecznej kieruje Dyrektor zatrudniany przez Zarząd Powiatu Golubsko-Dobrzyńskiego.
- Dyrektor jest służbowym przełożonym wszystkich pracowników.
- Dyrektor kieruje DPS przy pomocy pracowników zatrudnionych w poszczególnych działach.
- Dyrektor kierując działalnością DPS:
- wydaje decyzje i polecenia mające na celu zapewnienie prawidłowej realizacji zadań;
- prowadzi politykę kadrową DPS;
- nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy z pracownikami;
- zawiera umowy cywilnoprawne w imieniu DPS;
- kieruje gospodarką finansową w granicach określonych uchwałą budżetową Rady Powiatu Golubsko-Dobrzyńskiego oraz planem finansowym zatwierdzonym przez Zarząd Powiatu Golubsko-Dobrzyńskiego;
7) sprawuje ogólny nadzór nad prawidłowością wykonywania obowiązków służbowych przez pracowników DPS;
8) rozpatruje lub przekazuje do rozpatrzenia właściwym pracownikom wszystkie sprawy wpływające do DPS;
9) wykonuje inne zadania zastrzeżone w przepisach prawa do właściwości Dyrektora.
- Dyrektor kieruje DPS przez wydawanie zarządzeń, regulaminów i poleceń służbowych.
- W czasie nieobecności Dyrektora, zastępuje go upoważniony pracownik, który posiada pisemne upoważnienie.
- Pracownik zastępujący Dyrektora DPS, może podejmować w tym czasie wszystkie czynności w zakresie zarządzania, a w szczególności dyscypliny pracy i dbałości o majątek DPS, za wyjątkiem spraw zastrzeżonych wyraźnie dla Dyrektora DPS.
- 16
Do zakresu kompetencji zastrzeżonych wyłącznie dla Dyrektora należy:
- wydawanie zarządzeń wewnętrznych;
- kształtowanie i prowadzenie polityki kadrowej DPS;
- reprezentowanie DPS na zewnątrz;
- utrzymywanie kontaktów ze Starostą, przedstawicielami organów samorządowych województwa, powiatu i gminy oraz wojewodą;
- racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi;
- ochrona danych osobowych mieszkańców i pracowników;
- kierowanie całością spraw administracyjno-gospodarczych zgodnie z przepisami prawa.
- 17
W razie nieobecności któregoś z pracowników zastępuje go pracownik wyznaczony przez Dyrektora.
Rozdział 6
Struktura wewnętrzna DPS
- 18
W skład DPS wchodzą następujące komórki organizacyjne:
- Dział Terapeutyczno – Opiekuńczy,
- Sekcja Terapeutyczno – Opiekuńcza,
- Sekcja Inspektora Danych Osobowych,
2) Dział Administracyjno-Gospodarczy.
Rozdział 7
Szczegółowa organizacja
- 19
- Tworząc strukturę organizacyjną DPS uwzględniono:
- wymogi sprawności działania w realizacji zadań wynikających z ustaw i aktów wykonawczych;
- specjalizację zadań oraz sprawności i ciągłości ich realizacji, czym należy kierować się również podczas wprowadzania w nich zmian i przekształceń.
- Wprowadza się następujące oznaczenia literowo-cyfrowe poszczególnych stanowisk i komórek organizacyjnych DPS, służące do oznaczania korespondencji sporządzanej przez pracowników tam zatrudnionych:
- Dyrektor – D
- Dział Terapeutyczno – Opiekuńczy – TO
- Sekcja Inspektora Danych Osobowych – IDO
- Sekcja Terapeutyczno – Opiekuńcza - TO
- Dział Administracyjno-Gospodarczy –AG
- Kuchnia – K
- Księgowość – FN
Rozdział 8
Zasady ustalania zakresów czynności, uprawnień i odpowiedzialności dla poszczególnych stanowisk pracy oraz podpisywania pism.
- 20
Dyrektor w oparciu o niniejszy Regulamin ustala szczegółowe zakresy czynności, uprawnień, odpowiedzialności dla poszczególnych komórek organizacyjnych.
- 21
- Do podpisu Dyrektora zastrzeżone są:
- korespondencja kierowana do:
- Ministrów i kierowników urzędów centralnych,
- Wojewody Kujawsko – Pomorskiego,
- Marszałka Sejmiku Województwa Kujawsko – Pomorskiego,
- Przewodniczącego Rady Powiatu,
- Starostów,
- odpowiedzi na zalecenia pokontrolne,
- pisma i decyzje kadrowe dotyczące pracowników DPS,
- pisma kierowane do sądów powszechnych.
- korespondencja kierowana do:
- W czasie nieobecności Dyrektora pisma i inne dokumenty określone w ust.1, z zastrzeżeniem pkt. 3, podpisuje upoważniony pracownik w zastępstwie Dyrektora.
- 22
Księgowy podpisuje pisma i dokumenty związane ze sprawami będącymi w zakresie zadań Księgowego.
Rozdział 9
Prawa, obowiązki i odpowiedzialność pracowników
- 23
- Do podstawowych zadań i obowiązków pracowników DPS należy:
- wykonywanie w sposób staranny i sumienny zadań określonych w zakresie czynności;
- znajomość i przestrzeganie przepisów oraz norm obowiązujących w DPS, zarządzeń i instrukcji z zakresu zajmowanego stanowiska lub dotyczących wykonywanej pracy;
- przestrzeganie zasad organizacyjnych i porządkowych, obowiązujących w DPS i na stanowisku pracy;
- dbałość o powierzone mienie społeczne, prawidłowe i oszczędne jego użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem oraz zabezpieczenie przed zniszczeniem i kradzieżą;
- informowanie zwierzchnika o przebiegu prac, niedociągnięciach zaistniałych lub mogących powstać w toku pracy na zajmowanym stanowisku;
- zachowanie drogi służbowej przy wykonywaniu zleconych obowiązków;
- przestrzeganie zasad współżycia społecznego oraz dbałość o właściwe stosunki międzyludzkie;
- wykonywanie innych prac zleconych przez bezpośredniego przełożonego, a nieujętych w zakresie czynności;
- utrzymywanie porządku i czystości na stanowisku pracy oraz w pomieszczeniu i miejscu pracy;
- znajomość i przestrzeganie zasad i przepisów dotyczących:
- zachowania w tajemnicy informacji pozyskanych w związku z wykonywanymi czynnościami,
- bezpieczeństwa i higieny pracy,
- ochrony przeciwpożarowej,
- obrony cywilnej,
- stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
- Pracownicy ponoszą za powierzone obowiązki odpowiedzialność:
1) porządkową za:
- niepełne, nieterminowe i niewłaściwe pod względem jakościowym wykonywanie nałożonych zadań i obowiązków,
- brak znajomości i przestrzegania przez siebie przepisów ogólnych i wewnętrznych, dotyczących prowadzonej działalności z uwzględnieniem przepisów bhp i p. poż., oraz oc.,
- nieprawidłowe ze strony formalnej i rzeczowej przygotowanie dokumentów, sporządzonych dla celów medycznych, ewidencyjnych, rozliczeniowych i sprawozdawczych,
- popełnienie wykroczeń w stosunku do powierzonych opiece mieszkańców,
- ujawnienie wiadomości stanowiących tajemnicę,
- popełnienie wykroczenia lub przestępstwa przeciwko mieniu DPS,
- nie wykonanie obowiązków wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej.
2) materialną za:
- a) straty i szkody wyrządzone jednostce wskutek nie wykonania lub nienależytego wykonania obowiązków ze swej winy, w granicach rzeczywistej straty DPS i tylko za następstwa działania lub zaniechania z którego wynikła strata lub szkoda,
- b) szkody w powierzonym mieniu z obowiązkiem zwrotu lub wyliczenia się zgodnie z odgórnie podjętym zobowiązaniem lub umową.
Rozdział 10
Kontrola wewnętrzna i zasady przyjmowania skarg i wniosków
- 24
- Kontrolę wewnętrzną w DPS sprawują: Dyrektor, oraz powołane przez Dyrektora zespoły.
- Kontrola jako integralny element nadzoru obejmuje wszystkie czynności, których celem jest ocena prawidłowości działania, sposobu realizacji zaplanowanych zadań pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz usunięcie stwierdzonych w czasie kontroli nieprawidłowości.
- Czynności kontrolne wykonują:
- Dyrektor DPS z zakresu swojej właściwości rzeczowej;
- powołany zespół.
- Działalność kontrolna prowadzona jest w formie:
- bieżącej kontroli dokonywanej w trakcie codziennego podpisywania dokumentów
i przeglądania korespondencji; - okresowych kontroli wewnętrznych na podstawie rocznego planu kontroli.
- Działania kontrolne prowadzone są w sposób planowany, koordynowane są przez Dyrektora DPS.
- Dyrektor DPS w drodze zarządzenia określa tryb i zasady przeprowadzania kontroli wewnętrznej.
- 25
Wszelkie skargi i wnioski przyjmuje w godzinach urzędowania Dyrektor DPS.
Postanowienia końcowe
- 26
Zasady prowadzenia przez DPS gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
- 27
W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem mają zastosowanie przepisy powszechnie obowiązujące oraz Statut DPS i Regulamin Pracy.
- 28
Zmiany niniejszego Regulaminu mogą nastąpić w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
29
Regulamin wchodzi w życie z dniem jego przyjęcia przez Zarząd Powiatu Golubsko-Dobrzyńskiego z mocą obowiązującą od 25 maja 2018 r.
Załącznik nr 1
do Regulaminu Organizacyjnego
Domu Pomocy Społecznej
w Golubiu-Dobrzyniu
SCHEMAT STRUKTURY ORGANIZACYJNEJ DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W GOLUBIU-DOBRZYNIU
WYKAZ STANOWISK PRACY W DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ
L.p. |
Stanowisko |
Liczba pracowników * |
Liczba etatów* |
1. |
DYREKTOR |
1 |
1 |
2. |
GŁÓWNY KSIĘGOWY |
1 |
1/2 |
3. |
PRACOWNIK SOCJALNY |
1 |
1 |
4. |
PIELĘGNIARKO-OPIEKUNKA |
4 |
4 |
5 |
OPIEKUN |
1 |
1 |
6. |
SZEF KUCHNI |
1 |
1 |
7. |
PRACOWNIK GOSPODARCZY-PALACZ |
1 |
1 |
*Liczba pracowników i etatów może ulegać zmianom w zależności od bieżących potrzeb Domu Pomocy Społecznej w Golubiu-Dobrzyniu.
Załącznik Nr 2 do Regulaminu
Organizacyjnego Domu Pomocy
Społecznej w Golubiu-Dobrzyniu
Zakresy zadań poszczególnych komórek organizacyjnych w Domu Pomocy Społecznej w Golubiu-Dobrzyniu.
- 1
Pracownicy Działów wykonują zadania wynikające z Regulaminu Organizacyjnego DPS, w tym przede wszystkim realizują szczegółowe zadania określone dla danego działu.
- 2
Do wspólnych zadań komórek organizacyjnych należy między innymi:
- Organizowanie bieżącej pracy zwłaszcza prawidłowego gospodarowania przyznanymi dla wykonywania zadań środkami, w sposób uniemożliwiający popełnienie nadużyć i przestępstw;
- Bieżące informowanie Dyrektora o przebiegu wykonania planowych zadań oraz składanie wniosków w razie podjęcia środków zaradczych;
- Prowadzenie spraw w zakresie swojej właściwości;
- Przygotowanie projektów korespondencji w zakresie spraw przekazywanych do realizacji przez Dyrektora;
- Opracowanie projektów, planów i programów rozwojowych;
- Przygotowanie ocen, analiz, informacji, sprawozdań oraz innych materiałów na polecenia Dyrektora;
- Współdziałanie w sprawach, które wymagają uzgodnień między poszczególnymi komórkami organizacyjnymi;
- Tworzenie przyjaznej i życzliwej atmosfery wśród mieszkańców i pracowników DPS;
- Przygotowywanie i przekazywanie dokumentów do składnicy akt;
- Wykonywanie zadań zgodnie z przepisami powszechnie obowiązującymi oraz zarządzeniami Dyrektora;
- Przestrzeganie statutu i regulaminów DPS oraz przepisów bhp i przeciwpożarowych;
- Wykonywanie innych czynności i zadań zleconych przez Dyrektora;
- Odpowiedzialność materialna za powierzone narzędzia i sprzęty;
- Właściwe prowadzenie dokumentacji dotyczącej bieżącego funkcjonowania Działu,
- Przygotowywanie planów pracy, sprawozdań, ocen, analiz, informacji oraz innych materiałów dla potrzeb Dyrektora.
- 3
W skład Działu Terapeutyczno - Opiekuńczego wchodzą:
- Sekcja Terapeutyczno - Opiekuńcza, w Skład sekcji Terapeutyczno – Opiekuńczej wchodzą:
- opiekunowie,
- pielęgniarko-opiekunki,
- pracownik socjalny.
- Sekcja Inspektora Danych Osobowych, w skład sekcji wchodzi:
- Inspektor Danych (pracownik socjalny).
- 4
Do zakresu działania Sekcji Terapeutyczno-Opiekuńczej należy w szczególności :
- Troska i odpowiedzialność za bezpieczeństwo mieszkańców DPS;
- Udzielanie mieszkańcom DPS pomocy w podstawowych czynnościach życiowych;
- Utrzymanie porządku w pomieszczeniach użytkowanych przez mieszkańców i pracowników DPS;
- Udzielanie mieszkańcom DPS pomocy w zaspokajaniu potrzeb fizjologicznych oraz utrzymaniu higieny osobistej;
- Umożliwienie mieszkańcom korzystania z usług lekarza pierwszego kontaktu oraz lekarzy specjalistów;
- Pomoc mieszkańcom DPS w realizacji zleceń lekarskich;
- Zapewnienie mieszkańcom transportu na konsultacje do lekarzy specjalistów oraz właściwej opieki w czasie ich trwania;
- Zapewnienie mieszkańcom DPS leków, środków opatrunkowych, itp. wg wskazań lekarza zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- Podnoszenie sprawności psychofizycznej mieszkańców DPS poprzez zajęcia rehabilitacji społecznej, zgodnie z programem terapeutyczno-opiekuńczym dla osób przewlekle psychicznie chorych i osób niepełnosprawnych intelektualnie;
- Zapewnienie odpowiedniego wyposażenia w sprzęt pomocniczy, ułatwiający funkcjonowanie na terenie DPS i w jego otoczeniu oraz dbałość o jego stan techniczny;
- Dbałość i stworzenie mieszkańcom optymalnych warunków bytowania oraz ochrona powierzonego mienia stanowiącego własność DPS i mieszkańców;
- Czuwanie nad należytym przestrzeganiem przez mieszkańców regulaminów DPS;
- Budowanie właściwych relacji miedzy mieszkańcami i personelem DPS;
- Zapewnienie mieszkańcom DPS stałej łączności z pracownikami pierwszego kontaktu;
- Organizowanie pracy zespołu terapeutyczno- opiekuńczego i pracowników pierwszego kontaktu;
- Opracowanie Indywidualnych Planów Wsparcia mieszkańca oraz czuwanie nad ich realizacją;
- Współdziałanie z mieszkańcami w rozwiązywaniu problemów bezpośrednio ich dotyczących;
- Utrzymanie osobistego lub korespondencyjnego kontaktu z rodzinami mieszkańców DPS (i innymi osobami zainteresowanymi) oraz zapewnienie mieszkańcom osobistych kontaktów z ww. osobami i społecznością lokalną;
- Wprowadzanie nowych mieszkańców do społeczności DPS oraz zapoznawanie ich z obowiązującymi regulaminami, uprawnieniami i obowiązkami;
- Praca socjalna, prowadzenie akt osobowych, aktywizacja zawodowa i usamodzielnianie Mieszkańców;
- Zapewnienie bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych mieszkańców;
- Zapewnienie przestrzegania praw mieszkańców oraz dostępności do informacji o tych prawach, a także sprawne załatwianie skarg i wniosków składanych przez mieszkańców;
- Prowadzenie stosownej dokumentacji dotyczącej mieszkańców DPS;
- Organizowanie współpracy z Samorządem mieszkańców DPS;
- Zawiadamianie Policji w przypadkach samowolnego opuszczania DPS przez mieszkańca wg obowiązującej procedury;
- Sprawienie pogrzebu zgodnie z wyznaniem zmarłego;
- Utrzymywanie odpowiedniego wskaźnika zatrudnienia w zespole terapeutyczno-opiekuńczym oraz zapewnienie możliwie maksymalnej obsady pracowników na poszczególnych zmianach pracowniczych;
- Organizowanie wolontariatu, zajęć praktycznych;
- Współpraca z organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami rządowymi i samorządowymi, sądami, rodzinami mieszkańców, opiekunami prawnymi, kuratorami;
- Zapewnienie mieszkańcom DPS usług pielęgnacyjnych i opiekuńczych w zakresie adekwatnym do ich stanu zdrowia;
- Utrzymanie prawidłowego stanu higieniczno-sanitarnego w pomieszczeniach DPS;
- Prowadzenie pralni podręcznej oraz dystrybucja bielizny do pralni zewnętrznej;
- Zapewnienie systematycznej zmiany bielizny osobistej, odzieży mieszkańców, bielizny pościelowej, kocy, narzut, ręczników, firan, materacy itp.;
- Przeglądy sanitarne pokoi mieszkalnych mieszkańców w celu usunięcia zbędnych przedmiotów i rzeczy;
- Organizowanie świąt, uroczystości okazjonalnych oraz imprez artystycznych dla Mieszkańców DPS, takich jak wystawy, koncerty, spotkania, konkursy, wieczorki poetyckie, taneczne itp. w ramach zajęć rehabilitacji społecznej;
- Promowanie twórczości artystycznej mieszkańców i umożliwianie im prezentacji wykonanych przez nich prac;
- Organizowanie terapii zajęciowej zgodnie z planem pracy;
- Nauka zasad kultury życia codziennego, kształtowanie zasad współżycia i dobrych stosunków międzyludzkich, zwłaszcza właściwego odnoszenia się do mieszkańców, integracja społeczności DPS;
- Prowadzenie całości spraw związanych z aktami osobowymi, rozliczaniem czasu pracy, przyjmowaniem nowych pracowników, jak również współpraca z Księgowym w dziedzinie naliczania elementów wynagrodzenia;
- Organizowanie szkoleń dla pracowników;
- Prowadzenie administracji personalnej;
- Przygotowywanie ocen, analiz, informacji oraz innych materiałów dla potrzeb Dyrektora;
- Kontrola dyscypliny pracy;
- Prowadzenie dokumentacji i ewidencji pracowników;
- Kontrolowanie przestrzegania dyscypliny pracy oraz zasad etyki zawodowej;
- Prowadzenie list obecności, ewidencji czasu pracy, kart urlopowych;
- Prowadzenie statystyki i sprawozdawczości dotyczących spraw kadrowych;
- Kontrola przestrzegania przepisów bhp i ppoż. przez pracowników DPS;
- Rozliczanie zużycia paliwa samochodu służbowego;
- Prowadzenie składnicy akt.
Zadaniem Sekcji Terapeutyczno – Opiekuńczej jest opracowanie indywidualnych planów wsparcia mieszkańców i wspólna z mieszkańcami DPS ich realizacja oraz pełnienie przez członków Sekcji Terapeutyczno-Opiekuńczej funkcji Pracownika Pierwszego Kontaktu.
Do zakresu działania Sekcji Inspektora Ochrony Danych należy:
- informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy niniejszego rozporządzenia oraz innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie;
- monitorowanie przestrzegania niniejszego rozporządzenia, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty;
- udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania zgodnie z art. 35 RODO;
- współpraca z organem nadzorczym;
- pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami, o których mowa w art. 36 RODO, oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich sprawach;
- pełnienie roli punktu kontaktowego dla osób, których dane dotyczą, we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących im na mocy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych,
- prowadzenie rejestru czynności lub rejestru kategorii czynności.
Inspektor Ochrony Danych wypełnia swoje zadania z należytym uwzględnieniem ryzyka związanego z operacjami przetwarzania, mając na uwadze charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania.
W DPS powołany jest Zespól ds. szacowania ryzyka dla przetwarzania danych, w skład którego wchodzą:
- Dyrektor Domu Pomocy Społecznej,
- Pracownik socjalny,
- Pielęgniarko-opiekunka.
- 4
W skład Działu Administracyjno - Gospodarczego wchodzą:
- pracownik gospodarczy- palacz;
- szef kuchni;
- główny księgowy.
- 5
Do zakresu zadań pracownika gospodarczego - palacza należy w szczególności :
- Zapewnienie właściwych warunków sanitarno – epidemiologicznych na terenie DPS;
- Natychmiastowa naprawa wszelkich uszkodzeń i awarii obiektów i urządzeń;
- Dozór i opieka nad czystością obejścia (koszenie trawnika, przycinanie drzew, krzewów, zimą odśnieżanie);
- Współdziałanie z pracownikami innych Działów;
- Prowadzenie obsługi organizacyjno-technicznej w dziedzinach:
- łączności i środków transportu,
- infrastruktury i wyposażenia DPS;
- Organizowanie i administrowanie prowadzonych inwestycji oraz remontów bieżących;
- Przeprowadzanie okresowych przeglądów budowlanych obiektów i urządzeń, prowadzenie dokumentacji obiektów i urządzeń;
- Obsługa i monitoring pieca, kotłowni;
- Dbanie o należyty stan sanitarny pomieszczeń;
- Zapewnienie dopływu do DPS energii elektrycznej, cieplnej oraz wody, a ponadto dbałość o racjonalną gospodarkę paliwowo-energetyczną.
- Prowadzenie samochodu służbowego.
Do zakresu działania szefa kuchni należy w szczególności:
- Przygotowywanie i przetwarzanie produktów żywnościowych, prowadzenie dokumentacji zgodnie z technologią żywienia, układanie jadłospisów;
- Wydawanie zgodnie z obowiązującymi normami i w ustalonym czasie posiłków mieszkańcom;
- Odpowiednie zabezpieczenie artykułów żywnościowych w kuchni;
- Realizowanie spraw związanych z zaopatrzeniem DPS w niezbędne produkty żywnościowe i wyposażenie;
- Utrzymanie w pełnej sprawności technicznej maszyn i urządzeń znajdujących się w kuchni i pomieszczeniach przynależnych, a w tym między innymi: przeprowadzanie okresowych przeglądów kuchni, pomieszczeń przynależnych, urządzeń, maszyn, zgodnie z systemami HACCP;
- Użytkowanie maszyn i sprzętu zgodnie z ich przeznaczeniem oraz obowiązującymi przepisami i instrukcjami;
- Przestrzeganie należytego stanu sanitarno - higienicznego w kuchni oraz w pomieszczeniach przynależnych do kuchni;
- Opracowanie procedur i instrukcji związanych z GHP, GMP, HACCP;
- Prowadzenie monitoringu systemów związanych z GHP, GMP, HACCP;
- Rozliczanie pod względem ilościowym i wartościowym wyżywienia mieszkańców.
Do zakresu działania głównego księgowego należy w szczególności:
- Przygotowywanie projektu planu finansowego DPS;
- Realizowanie budżetu powiatu w części dotyczącej DPS;
- Prowadzenie sprawozdawczości budżetowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Naliczanie i wypłacanie wynagrodzeń pracownikom DPS;
- Prowadzenie ewidencji i rozliczeń zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
- Analiza wykorzystania środków finansowych będących w dyspozycji DPS;
- Opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości i finansów publicznych;
- Organizacja i nadzór nad przeprowadzeniem inwentaryzacji majątku DPS;
- Prowadzenie rachunkowości DPS, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- Prowadzenie gospodarki finansowej, zgodnie z obowiązującymi zasadami;
- Realizowanie innych zadań zastrzeżonych w przepisach prawa dla jednostek budżetowych;
- Prowadzenie i rozliczanie kosztów pobytu mieszkańców w DPS;
- Obsługa finansowo - księgowa DPS;
- Organizacja obiegu dokumentów w DPS;
- Obsługa funduszu płac;
- Prowadzenie ewidencji inwestycji wartościowo-ilościowej środków trwałych i przedmiotów nietrwałych, darowizn;
- Kontrola finansowa zadań DPS;
- Kontrola spraw związanych z depozytami;
- Zabezpieczenie inwentarza całego DPS przed kradzieżą, zniszczeniem lub pożarem;
- Zabezpieczenie i rozliczenie środków na inwestycje i remonty bieżące;
- Zabezpieczenie środków na utrzymanie DPS i jego urządzeń w stałej sprawności, a w tym między innymi: okresowych przeglądów obiektów, urządzeń i maszyn;
- Ewidencjonowanie i potwierdzanie zgodności wystawianych rachunków za energię elektryczną, gaz, telefony, wywóz śmieci, itp.;
- Prowadzenie ewidencji środków trwałych, wyposażenia oraz czuwanie nad należytym ich zabezpieczeniem i utrzymaniem;
- Prowadzenie księgi inwentarzowej;
- Potwierdzanie formalno-rachunkowe zasadności dokonywanych zakupów;
- Archiwizowanie dokumentów.