INFORMACJA O PRACY WYDZIAŁU KOMUNIKACJI, TRANSPORTU i DRÓG
Starostwo Powiatowe w Golubiu-Dobrzyniu informuje, iż w dniach 24 grudnia 2024 r. (Wigilia) oraz 31 stycznia 2024 r. (Sylwester) urząd będzie czynny do godziny 12.00. Wydział Komunikacji, Transportu i Dróg sprawy związane z rejestracją i wyrejestrowaniem pojazdów będzie prowadził do godziny 10.30. Odbiór dowodów rejestracyjnych stałych, zgłoszenia zbycia pojazdu, wpisy adnotacji w dowód rejestracyjny, odbiór dokumentów prawa jazdy oraz generowanie PKK i PKZ odbywać się będzie do godziny 11.30.
Za powstałe utrudnienia przepraszamy.
Metryka
- opublikował: Marcin Nowakdata publikacji: 2024-12-17 08:05
UWAGA INFORMACJA
Na podstawie Ustawy z dnia 07.07.2023r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości, zmieniły się przepisy dotyczące rejestracji pojazdów oraz zawiadamiania o zbyciu/nabyciu. Nowe przepisy obowiązują od 01.01.2024r.
➡ od dnia 01.01.2024r. właściciel pojazdu jest obowiązany do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 30 dni od dnia:
✔ nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
✔ dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej;
✔ sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
W przypadku nabycia pojazdu w drodze spadku termin, biegnie od dnia prawomocnego orzeczenia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.
➡ W przypadku gdy właścicielem pojazdu jest przedsiębiorca prowadzący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, jest obowiązany do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 90 dni.
❌ Znika możliwość zgłoszenia nabycia pojazdu bez jego rejestracji!
➡ Kto będąc właścicielem pojazdu obowiązanym do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 30 dni (dotyczy wszystkich właścicieli z wyłączeniem przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami) nie złoży tego wniosku w terminie, podlega karze pieniężnej w wysokości 500 zł. W przypadku niezłożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 180 dni, karę pieniężną nakłada się w wysokości 1000 zł.
➡ Kto będąc właścicielem pojazdu obowiązanym do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 90 dni (dotyczy przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami) nie złoży tego wniosku w terminie, podlega karze pieniężnej w wysokości1000 zł. W przypadku niezłożenia wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 180 dni, karę pieniężną nakłada się w wysokości 2000 zł.
➡ Kto będąc właścicielem pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie zawiadamia starosty o zbyciu pojazdu w terminie 30 dni, podlega karze pieniężnej w wysokości 250 zł.
Wysokość kar administracyjnych od dnia 01.01.2024 r.
250 zł za brak zawiadomienia o zbyciu pojazdu w terminie 30 dni.
500 zł za niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 30 dni.
1000 zł za niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 180 dni.
1000 zł za niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 90 dni przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami.
2000 zł za niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 180 dni przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami.
Metryka
- opublikował: Marcin Nowakdata publikacji: 2024-06-03 09:18
- zmodyfikował: Marcin Nowakostatnia modyfikacja: 2024-07-04 15:04
Uwaga
Starostwo Powiatowe w Golubiu-Dobrzyniu informuje, iż w Wydziale Komunikacji, Transportu i Dróg obowiązuje telefoniczny system kolejkowy, tzn. telefoniczne umawianie wizyt w Wydziale na konkretny dzień i godzinę.
W przypadku braku wolego, dogodnego dla Państwa terminu na rejestrację pojazdu, zgłoszenie zbycia (tj. na czynności obarczone administracyjną karą pieniężną za nieterminowe złożenie wniosku o rejestrację lub zawiadomienie o zbyciu), w celu zachowania terminów określonych w art. 73 aa i art. 78 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym, prosimy o składanie wniosków, zawiadomień za pośrednictwem Biura Podawczego Starostwa Powiatowego w Golubiu-Dobrzyniu, zlokalizowanego w głównej część budynku na parterze lub przesyłanie Pocztą Polską. Wnioski można składać w godzinach od 7.30 do 15.30 osobiście lub przez pełnomocnika oraz za pośrednictwem elektronicznej skrzynki e-Puap.
W przypadku złożenia niekompletnych wniosków strony będą wzywane do uzupełnienia braków formalnych zgodnie z brzmieniem art. 64 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego. (Art. 64 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego „Jeżeli w podaniu nie wskazano adresu wnoszącego i nie ma możliwości ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, podanie pozostawia się bez rozpoznania. § 2. Jeżeli podanie nie spełnia innych wymagań ustalonych w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż siedem dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania”). Art. 140mb ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym – „Kto będąc właścicielem pojazdu obowiązanym do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu pomimo wezwania nie uzupełnia braków złożonego wniosku w wyznaczonym terminie, podlega karze pieniężnej, o której mowa odpowiednio w ust. 1 albo 2”.
Poniżej podajemy aktualne numery telefonów:
- REJESTRACJA, WYREJESTROWANIE POJAZDÓW - numer bezpośredni 56 475 61 28 lub przez Sekretariat Starostwa pod nr 56 683 53 80,
- ODBIÓR DOWODÓW REJESTRACYJNYCH STAŁYCH, WPIS ADNOTACJI GAZ, HAK, VAT - numer bezpośredni 56 475 61 38 lub przez Sekretariat Starostwa pod nr 56 683 53 80,
- PRAWA JAZDY, TRANSPORT DROGOWY, ORGANIZACJA RUCHU, NADZÓR NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW - numer bezpośredni 56 475 61 92 lub przez Sekretariat Starostwa 56 683 53 80.
I. Dane teleadresowe:
Starostwo Powiatowe
ul.Plac 1000-Lecia 25
87-400 Golub-Dobrzyń
Wydział Komunikacji, Transportu i Dróg
tel. bezpośredni 56 475 61 28 - rejestracja pojazdów
56 475 61 38 - odbiór dowodów
56 475 61 92 - prawa jazdy, transport drogowy
lub 56 683-53-80
fax. 56 683 54 14
pok. nr SK1-SK5
e-mail: komunikacja@golub-dobrzyn.com.pl
Kierownik Wydziału: Anna Lebowska, e-mail: a.lebowska@golub-dobrzyn.com.pl
Rejestracja pojazdów:
Wiesława Kocińska
Anna Zalewska
Anna Górska
Marta Kujawska
Wydawanie dowodów rej. stałych, zgłoszenie sprzedaży:
Justyna Rumniak
Marlena Kołaczyńska
Prawa jazdy:
Katarzyna Trzcińska
Karolina Gumowska
Marceli Borkowicz
Transport drogowy, organizacja ruchu, nadzór nad ośrodkami szkolenia kierowców:
Anna Drożdżak
Anna Górna-Hossa
II. Katalog usług realizowanych w Wydziale Komunikacji Transportu i Dróg.
Katalog usług
Karty usług - rejestracja
Karty usług (transport, drogi)
Prawa jazdy
III. Zadania i kompetencje Wydziału Komunikacji, Transportu i Dróg:
1. Wydział Komunikacji, Transportu i Dróg zajmuje się realizacją zadań związanych z rejestracją pojazdów, wydawaniem i zatrzymywaniem dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdem, udzielaniem licencji i zezwoleń w krajowym transporcie drogowym, nadzorem nad stacjami kontroli pojazdów i ośrodkami szkolenia kierowców, a także zarządzaniem ruchem na drogach powiatowych i gminnych.
2. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie rejestracji pojazdów należy:
1) dokonywanie rejestracji pojazdów i wydawanie dowodów rejestracyjnych oraz zalegalizowanych tablic rejestracyjnych wraz z nalepką kontrolną;
2) dokonywanie czasowej rejestracji pojazdów i wydawanie pozwoleń czasowych oraz zalegalizowanych tablic rejestracyjnych;
3) wydawanie kart pojazdów w przypadkach, o których mowa w ustawie Prawo o ruchu drogowym;
4) przyjmowanie od właściciela pojazdu zawiadomień o nabyciu lub zbyciu pojazdu, zmianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym i dokumentowanie tych zdarzeń w karcie pojazdu;
5) czasowe wycofanie pojazdów z ruchu;
6) przyjmowanie do depozytu zatrzymanych dowodów rejestracyjnych i pozwoleń czasowych oraz ich zwracanie w przypadku ustania przyczyny uzasadniającej ich zatrzymanie;
7) wpisywanie do dowodu rejestracyjnego pojazdu rejestrowanego po raz pierwszy terminu badania technicznego;
8) wydawanie decyzji o nadaniu cech identyfikacyjnych pojazdom w przypadkach, o których mowa w ustawie Prawo o ruchu drogowym;
9) zamieszczanie w dowodzie rejestracyjnym lub pozwoleniu czasowym zastrzeżeń dotyczących używania pojazdu, gdy jest to uzależnione od szczególnych warunków określonych przepisami prawa;
10) dokonywanie na wniosek właściciela pojazdu na podstawie odpisu z rejestru zastawów bądź zaświadczenia wydanego przez centralną informację o zastawach rejestrowych - adnotacji o ustanowieniu na pojeździe zastawu rejestrowego;
11) skreślenie na wniosek właściciela pojazdu adnotacji o zastawie rejestrowym na podstawie odpisu prawomocnego postanowienia sądu bądź pisemnej informacji o wykreśleniu zastawu;
12) kontrolowanie spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych;
13) powiadamianie Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego o nie spełnieniu obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC przez posiadaczy pojazdów mechanicznych;
14) wyrejestrowywanie pojazdów;
15) wydawanie decyzji o unieważnieniu rejestracji pojazdów, zwrocie dowodu rejestracyjnego i tablic w przypadkach określonych przepisami prawa;
16) wzywanie pisemnie właścicieli pojazdów do zwrotu pozwolenia czasowego oraz tablic rejestracyjnych zgodnie z brzmieniem art. 74 ustawy Prawo o ruchu drogowym;
17) kierowanie pojazdów na dodatkowe badanie techniczne w przypadkach określonych w art. 81 ustawy Prawo o ruchu drogowym;
18) wydawanie zaświadczeń na wniosek właścicieli pojazdów;
19) wydawanie decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów zgodnie z art. 80s - 80 zf ustawy Prawo o ruchu drogowym;
20) nakładanie kar pieniężnych w drodze decyzji administracyjnej, zgodnie z dyspozycją art. 140mb i 140n ustawy Prawo o ruchu drogowym.
2. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie wydawania uprawnień do kierowania pojazdami należy:
1) wydawanie międzynarodowych praw jazdy;
2) wydawanie krajowych praw jazdy oraz uprawnień do kierowania tramwajem;
3) przyjmowanie od kierowców zawiadomień o zmianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych zawartych w dokumencie uprawniającym do kierowania pojazdem;
4) wydawanie wtórników dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami na podstawie pisemnych oświadczeń;
5) wydawanie decyzji o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdami zgodnie z zapisami ustawy o kierujących pojazdami oraz przepisami wykonawczymi do tej ustawy;
6) przywracanie cofniętych uprawnień do kierowania pojazdami silnikowymi, z wyjątkiem cofniętych na wniosek komendanta wojewódzkiego policji;
7) wydawanie decyzji o skierowaniu na badanie lekarskie lub psychologiczne zgodnie z zapisami ustawy o kierujących pojazdami oraz przepisami wykonawczymi do tej ustawy;
8) wydawanie decyzji o skierowaniu kierowcy na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji w formie egzaminy państwowego, z powodu przekroczenia liczby 24 pkt otrzymanych za naruszenie przepisów ruchu drogowego;
9) przyjmowanie zatrzymanych uprawnień do kierowania pojazdami;
10) zwrot zatrzymanych praw jazdy po ustaniu przyczyny zatrzymania;
11) wykonywanie orzeczonych kar zakazu prowadzenia pojazdów;
12) dokonywania w prawach jazdy wpisów potwierdzających uzyskanie kwalifikacji wstępnej lub szkolenia okresowego;
13) wydawanie informacji o skierowaniu kierowcy lub osoby posiadającej uprawnienia do kierowania tramwajem na kurs reedukacyjny w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego;
14) wydawanie informacji o skierowaniu kierowcy lub osoby posiadającej uprawnienia do kierowania tramwajem na kurs reedukacyjny w zakresie problematyki przeciwalkoholowej i przeciwdziałaniu narkomanii;
15) generowanie profilu kandydata na kierowcę (PKK);
16) wydawanie zezwoleń na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym oraz przewożącym wartości pieniężne w drodze decyzji administracyjnej;
17) wydawanie decyzji administracyjnych o przedłużeniu okresu próbnego, zgodnie z zapisami ustawy o kierujących pojazdami;
18) prowadzenie ewidencji osób, którym wygenerowano profil kandydata na kierowcę, a które nie uzyskały uprawnień do kierowania pojazdami;
19) wydawanie decyzji o skierowaniu kierowcy na badanie psychologiczne w zakresie psychologii transportu, jeżeli przekroczył liczbę 24 pkt otrzymanych za naruszenie przepisów ruchu drogowego;
20) wydawanie decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy zgodnie z ustawą o kierujących pojazdami;
21) wydawanie decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego, zgodnie z ustawą o pomocy osobom uprawnionym do alimentów;
22) wydawanie profilu kierowcy zawodowego;
23) wydawanie karty kwalifikacji kierowcy.
3. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienie do kierowania pojazdami, nadzoru nad szkoleniem oraz prowadzeniem rejestru Ośrodków Szkolenia Kierowców, a także ewidencji instruktorów i wykładowców należy:
1) prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców;
2) wydawanie zaświadczeń o dokonaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców;
3) wydawanie decyzji o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę ośrodka szkolenia kierowców;
4) przeprowadzanie kontroli w ośrodkach szkolenia kierowców;
5) przesyłanie właściwemu organowi ewidencyjnemu (wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta) zaświadczeń o dokonaniu wpisu lub decyzji o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę ośrodka szkolenia kierowców;
6) dokonywanie wpisu osoby do ewidencji instruktorów i wydanie jej legitymacji instruktora, skreślenie instruktora z ewidencji;
7) sprawowanie nadzoru nad szkoleniem poprzez kontrolowanie dokumentacji i działalności ośrodka szkolenia oraz kierowanie instruktorów na egzamin;
8) wydawanie decyzji administracyjnych poświadczających spełnienie dodatkowych wymagań przez przedsiębiorcę prowadzącego ośrodek szkolenia kierowców;
9) sporządzanie planu kontroli ośrodków szkolenia kierowców;
10) sporządzanie analiz statystycznych zdawalności osób szkolonych w danym ośrodku;
11) prowadzenie ewidencji wykładowców oraz dokonywanie wpisów do ewidencji wykładowców w drodze decyzji administracyjnej oraz wydawanie im legitymacji.
4. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie badań technicznych należy:
1) kierowanie pojazdów na dodatkowe badania techniczne w przypadkach, o których mowa w ustawie Prawo o ruchu drogowym;
2) prowadzenie rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów;
3) wydawanie zaświadczeń o dokonaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów;
4) wydawanie decyzji o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę stacji kontroli pojazdów;
5) przesyłanie właściwemu organowi ewidencyjnemu (wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta) zaświadczeń o dokonaniu wpisu lub decyzji o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę stacji kontroli pojazdów;
6) sprawowanie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów;
7) przeprowadzanie kontroli w stacjach kontroli pojazdów;
8) wydawanie i cofanie uprawnień diagnostom do wykonywania badań technicznych;
9) współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi sprawującymi nadzór nad stacjami kontroli pojazdów - MSWiA, MON.
5. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie przewozu osób i rzeczy należy:
1) wydawanie zaświadczeń na wykonanie przewozów drogowych na potrzeby własne;
2) wydawanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego pojazdami samochodowymi - za wyjątkiem taksówek;
3) wydawanie zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych i przewozów regularnych
specjalnych, w przypadkach przewidzianych w ustawie o transporcie drogowym;
4) przeprowadzanie kontroli przedsiębiorcy w zakresie zgodności wykonywania transportu drogowego lub przewozów na potrzeby własne z przepisami ustawy i warunkami udzielonej licencji lub zezwolenia albo zaświadczenia;
5) nakładanie na przewoźnika drogowego obowiązku przedstawienia w oznaczonym terminie informacji i dokumentów potwierdzających, że spełnia on wymagania ustawowe i warunki określone w licencji lub zezwoleniu;
6) dokonywanie uzgodnień przebiegu planowanych linii komunikacyjnych z właściwymi wójtami, burmistrzami lub prezydentami miast oraz marszałkami województw;
7) współdziałanie z Inspekcją Transportu Drogowego w zakresie realizowanych przez nią działań;
8) wydawanie zezwoleń kat. II i III na przejazd pojazdów nienormatywnych;
9) wydawanie zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego;
10) wydawanie licencji na pośrednictwo przy przewozie rzeczy;
11) realizacja zadań wynikających z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.
6. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie zarządzania ruchem na drogach publicznych należy:
1) rozpatrywanie projektów organizacji ruchu i wniosków w sprawie zmian istniejącej organizacji ruchu, ich zatwierdzanie i przekazywanie do realizacji;
2) współpraca w zakresie organizacji ruchu i jego bezpieczeństwa z innymi organami zarządzającymi ruchem, podmiotami zarządzającymi drogami wewnętrznymi, zarządami dróg i zarządcami infrastruktury kolejowej, Policją oraz innymi jednostkami;
3) prowadzenie ewidencji projektów organizacji ruchu;
4) nadzór nad istniejącą organizacją ruchu na drogach publicznych oraz nad realizacją zmian w organizacji ruchu;
5) prowadzenie kontroli prawidłowości zastosowania i funkcjonowania znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ich zgodności z zatwierdzoną organizacją ruchu.
7. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie usuwania pojazdów z drogi oraz prowadzenia parkingu strzeżonego należy:
1) wyznaczanie jednostek usuwających pojazdy z drogi w przypadkach wymienionych w art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym;
2) wyznaczanie parkingów strzeżonych, gdzie usuwane pojazdy będą umieszczane do czasu uiszczenia opłaty za ich usunięcie i parkowanie;
3) ustalenie wysokości opłat za usunięcie i parkowanie pojazdów, które zatwierdza Rada Powiatu;
4) przygotowywanie dokumentów niezbędnych do wystąpienia z wnioskiem o orzeczenie przepadku na rzecz Powiatu pojazdu usuniętego z drogi;
5) występowanie z wnioskiem do sądu o orzeczenie przepadku na rzecz Powiatu pojazdu usuniętego z drogi, jeżeli prawidłowo powiadomiony właściciel lub osoba uprawniona nie odebrała pojazdu, zgodnie z przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym.
8. Do podstawowych zadań wydziału w zakresie przekazywania danych do Krajowego Rejestru Elektronicznego Przedsiębiorców Transportu Drogowego należy:
1) przekazywanie danych do ewidencji przedsiębiorców, którzy posiadają zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego;
2) przekazywanie danych do ewidencji przedsiębiorców i osób zarządzających transportem, u których stwierdzono poważne naruszenia, które doprowadziły do skazania lub nałożenia sankcji;
3) przekazywanie danych do ewidencji osób, które zostały uznane za niezdolne do kierowania operacjami transportowymi przedsiębiorcy do czasu przywrócenia dobrej reputacji;
4) przekazywanie zmian danych gromadzonych w ww. ewidencjach.
Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych w Warszawie
umożliwia każdemu sprawdzenie, czy został już wydrukowany jego dowód rejestracyjny lub prawo jazdy.
wejdź i sprawdź
(uwaga, może być konieczne zainstalowanie certyfikatu PWPW w przeglądarce internetowej)
Inne podstrony związane z Wydziałem:
--> Ewidencja Ośrodków Szkolenia Kierowców
--> Ewidencja Instruktorów Nauki Jazdy
-->Wykaz stacji kontroli pojazdów na terenie powiatu golubsko-dobrzyńskiego